Hi-Tech

iPod la 10 ani – finalul poveștii rotiței magice?

scris pe 03 Oct 2011 de Constantin Barbu 11264 vizualizări
53383.SCANA.S1

În urmă cu zece ani, în octombrie 2001, Steve Jobs anunța un produs care avea să devină unul dintre cele mai bine vândute gadget-uri din toate timpurile și un icon cultural al anilor 2000: primul iPod. Cu un preț mult mai mare decât al concurenței și, pentru început, compatibil doar cu platforma Macintosh, primului player muzical Apple nu i s-au dat foarte multe șanse de succes de la început. După un deceniu de existență și zeci de milioane de exemplare vândute, modelul clasic de iPod ar putea să devină istorie de mâine.

Pe fondul vânzărilor în scădere și a schimbărilor de pe piața playerelor muzicale portabile, Apple ar putea anunța mâine seară că iPod-ul clasic ar putea deveni istorie. Noul super-star, varianta Touch, reprezintă deja cea mai mare parte din vânzările companiei în segmentul iPod, iar cererea pentru player-ul clasic, limitat din foarte multe puncte de vedere, este în scădere. De altfel, Apple a lăsat să se înțeleagă că iPod-ul clasic ar putea dispărea în curând încă de anul trecut, când aparatul nu a mai primit o variantă nouă, compania alegând să țină în portofoliu modelul lansat în 2009.

Dacă aparatul va dispărea sau nu, rămâne de văzut pe 4 octombrie, dar între timp vă prezentăm o scurtă istorie a celor mai importante momente din existența celui mai popular player muzical al ultimului deceniu.

2001 – Apple intră pe piața muzicii digitale

În anul 2001, Apple încă era o companie destul de mică, departe de forma sa actuală. Steve Jobs revenise de doar câțiva ani la cârma companiei, după o perioadă de absență în care Apple a decăzut extrem de mult. Într-un eveniment ținut pe data de 23 octombire, Steve Jobs anunța primul iPod: un player muzical destinat exclusiv utilizatorilor de Mac, cu o capacitate de stocare suficientă pentru 1000 de cântece (5GB) și un preț de lansare de 399$. Conectarea la computer se făcea prin intermediul unui conector FireWire, un standard prezent pe toate Mac-urile în acel moment, dar pe destul de puține PC-uri. USB 2.0 era încă în faza incipientă de adoptare, iar FireWire oferea cea mai rapidă cale de a umple un hard-disk de 5GB cu muzică.

Player-ul Apple era una dintre cele mai avansate oferte de pe piață: cu un design extrem de simplu, axat spre funcționalitate și o culoare neobișnuită pentru acea perioadă, alb, iPod oferea și o autonomie de invidiat – 10 ore de muzică, fără oprire. Pentru a crea un aparat cât mai compact, producătorul a ales să folosească un hard-disk de 1,8 inci, mai mic decât alternativele de 2,5 inci folosite de competitori. Elementul de control care a devenit simbolul gamei iPod, rotița de derulare încadrată de cele patru butoane, era în prima sa formă acționată mecanic, nu prin intermediul unor senzori tactili, cum este cazul în modelul actual.

Reacția analiștilor la prima generație de iPod au fost destul de puțin încurajatoare: într-o lume dominată de Sony, cu gama sa Walkman, și de Creative Labs, la acea vreme, previziunile pentru gadget-ul Apple nu erau extrem de favorabile: ”Nu sunt sigur de șansele companiei de a vinde noul produs într-o piață foarte aglomerată la acest preț (399$, n.r.)”, declara Tim Deal, analist pentru Technology Business Research, citat de CNET.

2002 – a doua generație de iPod

În primele două luni de la lansare, Apple a vândut 125 000 de iPod-uri, destul de mult pentru un aparat destinat unui grup destul de restrâns de utilizatori. În luna iulie a anului 2002, Apple a prezentat cea de-a doua ediție a player-ului muzical, cu același design ca și prima generație, dar cu o rotiță de control bazată pe senzori tactili. În același an, producătorul anunță că toate iPod-urile vor fi compatibile și cu PC-urile care rulează Windows, decizie care a extins semnificativ numărul potențialilor utilizatori. Noul model oferă capacități de stocare de până la 20 GB și este vândută în paralel cu prima generație. Vânzările totale din 2002 sunt situate în jurul a 550 000 de unități.

2004 – primul iPod cu ecran color și primul iPod Mini

După o a treia generație de iPod lansată în 2003 fără schimbări majore, Apple a prezentat în 2004 și prima variantă a player-ului dotată cu ecran color. Cu un design mai rafinat, butoanele integrate direct în rotița de control și compatibilitate USB, noua generație este disponibilă și într-o ediție limitată, dedicată formației U2. Capacitatea de stocare maximă urcă până la 60GB, iar autonomia ajunge la 15 ore de muzică.

În același an, Apple lansează și o ediție de iPod de dimensiuni mult mai mici, bazată tot pe un hard-disk de mici dimensiuni, numită iPod Mini. Disponibil în cinci culori, cu o capacitate de stocare de 4GB și o autonimie de două ore, noul player debutează la un preț de 249$, mult mai accesibil decât varianta clasică. Vânzările totale ale gamei iPod, de la lansare, depășesc 10 milioane de exemplare, dintre care 8,2 milioane vândute doar în 2004.

2005 – video pe iPod și două noi produse

Apple lansează prima generație de iPod Shuffle, cel mai simplu și cel mai ieftin iPod produs până în acel moment. Cu o formă asemănătoare unui stick de memorie, Shuffle renunța la ecran pentru a menține prețul cât mai scăzut: 99$ pentru versiunea de 512MB. iPod Mini primește o nouă ediție, cu același design dar cu 6GB spațiu de stocare, iar iPod-ul clasic primește capacitatea de a reda clipuri video. La sfârșitul anului, Apple înlocuiește iPod Mini cu un model și mai mic, bazat pe memorie flash, numit iPod Nano, cu variante de 2 și 4GB.

2006 – ultimul iPod classic alb

Compania lasnează ultima generație de iPod clasic disponibilă în culorile care au definit micul player muzical: alb și negru. Modelul Shuffle devine semnificativ mai mic, iar seria Nano capătă un nou design, cu o carcasă metalică rezistentă la zgârieturi, o problemă importantă a primei generații. Capacitatea crește la 80GB pentru iPod-ul clasic, iar autonomia sa ajunge la 20 de ore de redare muzicală.

2007 – revelația iPod Touch

Apple lansează primul său telefon, iPhone, și alături de el și primul player muzical cu o interfață construită în jurul unui ecran tactil capacitiv. Practic un iPhone fără cameră și modulul de conectare la o rețea de telefonie, iPod Touch ajunge în scurt timp să domine vânzările în întreaga serie iPod. Seria iPhone începe să canibalizeze din vânzările playerelor muzicale, care intră în declin, după ce au atins o cotă de piață globală de aproape trei sferturi din total. Varianta clasică primește un ultim nou design, cu două noi culori (argintiu și negru), o formă mai rotunjită și o capacitate de stocare de până la 160GB.

2009 – primul iPod fără butoane

Apple lansează poate cel mai puțin ergonomic model din istoria gamei iPod, o variantă de Shuffle care nu folosește nici un buton, cu toate elementele de control integrate în cablul căștilor. iPod Touch, ajuns la a treia variantă, folosește același hardware ca iPhone 3GS, iar iPod Classic rămâne aproape neschimbat. iPod Nano, disponibil în mai multe variante de culoare, primește o cameră video și funcție radio FM.

2010 – iPod nano primește un ecran tactil

Dat fiind succesul produselor bazate pe sistemul de operare iOS, Apple promovează și mai puternic gama iPod Touch, capabilă să ruleze aproape toate aplicațiile destinate platformei iPhone. Player-ul muzical este promovat acum și ca PDA sau consolă de jocuri mobile. Rotița iconică pentru gama iPod dispare pentru prima dată de pe modelul Nano, care primește în schimb un touch-screen pătrat. iPod-ul clasic nu este menționat deloc în prezentarea noilor modele.

2011

Pe 4 octombrie 2011, Apple va prezenta alături de noul iPhone și noua gamă iPod, care ar putea fi drastic redusă: modelele Shuffle și Classic ar putea dispărea, iar odată cu ele și rotița tactilă care a devenit un simbol al anilor 2000, la fel cum Sony Walkman a fost un simbol al anilor ’80.

3 comentarii

  • Torax pe 03 Oct 2011

    Rotita a fost magica mai mult in state decat in Europa. Un mp3 player decent dar nu suficient de bun sa se ridice la nivelul imaginii sale publicitare, precum CocaCola.

    Reply
    • dax pe 04 Oct 2011

      Zici asta pentru ca esti purtatorul de cuvant al Europei sau in ce calitate?
      Cota de piata si vanzarile produselor Apple vorbesc singure despre popularitatea produsului care a revolutionat industria muzicala.
      Trebuie sa fi obtuz la minte sau ignorant total ca sa nu recunosti influenta pe care a avut-o Ipodul in dezvoltarea mp3-playerelor.
      Ipodul a condus la o industrie intreaga care a incercat sa se alinieze la standardele pe care le-a impus Apple;
      Zune de la Microsoft, mp3playere de la Sony-Ericcson si restul producatorilor au fost influentati de produsul Apple. Chiar ei recunosc deschis asta fara niciun fel de retinere, numai fanboii incuiati refuza sa recunoasca calitatiile unui produs daca nu e produs de producatorul adorat.

      Reply
      • Torax pe 04 Oct 2011

        Ipod-ul este un “icon” al vremurilor noastre doar in state. In Europa pur si simplu nu s-a vandut cu aceeasi ferocitate ca in state. Tot ce scoate Apple in ziua de azi se vinde juma’ in SUA iar restul in jurul lumii(iar raportul era si mai favorabil SUA in trecut in anii de glorie ai ipod-ului). Tot in Europa putini sunt cei care folosesc Itunes cum ar trebui, Itunes fiind alt punct “forte” al ipod-ului. Unde mai pui ca Creative Zen si Sansa nu sunt cu nimic mai prejos cu ipod-ul(afara de varianta Touch) in ceea ce prieste calitatea DAC-ului. MP3 playere pentru snobi(ei isi zic audiofili) sunt Cowon,Iriver,Sony si nu ipod.
        In fine ce poate fi mai graitor decat finalul acestei linii de produse ?
        Nu ai de ce sa fii asa combativ pentru faptul ca ipod-ul l-am caracterizat ca un produs pur mainstream(chiar asta e), nici mai mult nici mai putin. Asta a fost experienta mea personala cu el. In alte cuvinte apreciez autoironia din ultima ta fraza. :)

        Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului