Hi-Tech

Fujifim X-Pro1 – un nou sistem de aparate foto compacte profesionale pe modelul camerelor clasice

scris pe 10 Ian 2012 de Constantin Barbu 14574 vizualizări
feat_fuj

Fujifilm a lansat luni un nou sistem de aparate de fotografiat compacte cu performanțe ultra-ridicate prin noul model X-Pro1. Construit integral din metal, pe modelul aparatelor de fotografiat clasice, noul sistem folosește un tip de senzor radical diferit de cei de pe piață, care promite o calitate a imaginii la fel de bună ca vârfurile de gamă ale liderilor pieței foto, Canon și Nikon.

Noul aparat este bazat pe un senzor de dimensiuni foarte mari (APS-C), construit într-un mod diferit de soluțiile deja existente pe piață. Majoritatea senzorilor existenți folosesc o dispunere a foto-receptorilor (pixelii individuali care captează imaginile) numită matrice Bayer (reprezentată mai jos). Acest tip de aranjare poate duce la apariția unor erori de captare, cum ar fi efectul moire, motiv pentru care aproape toți senzorii de pe piață includ un filtru optic care estompează detaliile minuscule, pentru a evita posibilele erori.

Noul senzor Fuji renunță la aranjamentul clasic al pixelilor de pe senzor și implicit și la filtrul de care vorbeam mai sus, oferind astfel un nivel superior al calității imaginii. Fujifilm nu este prima companie care înlătură acest filtru, după ce Leica a luat aceeași decizie pentru aparatele sale digitale de vârf.

Dincolo de senzorul unic, cu o rezoluție de 16 megapixeli, noul X-Pro1 oferă o ergonomie extrem de ridicată, axată pe libertatea totală de a controla fiecare parametru al fotografiilor captate. Construcția aparatului este integral metalică, iar designul amintește de aparatele clasice (mai ales Leica).

La fel ca modelul X100, lansat anul trecut, X-Pro1 folosește un vizor hibrid optic şi electronic. Utilizatorul poate comuta oricând între vizorul optic luminos şi un vizor electronic de înaltă rezoluţie, iar imaginea poate fi ajustată pentru a corespunde oricărui obiectiv atașat. Odată cu lansarea noului sistem, Fujifilm a prezentat și trei obiective cu focală fixă: XF 18mm F2 R, XF 35mm F1,4 R și XF 60mm F2,4 Macro R. Dincolo de aceste trei obiective deja disponibile, Fuji a anunțat că va mai lansa până la zece alte obiective în următorii trei ani, plus un adaptor pentru montura Leica M.

Aparatul va fi disponibil în luna februarie pentru aproximativ 1700$, iar obiectivele vor costa în jur de 600$ fiecare. StyleReport.ro vă va prezenta primele impresii despre noul aparat în zilele ce urmează. Mai multe detalii pe site-ul oficial.

9 comentarii

  • Stefan pe 10 Jan 2012

    Am luat anul trecut un sonny nex-5N. Avea un scor mare ca fin un “point & shoot” relativ bun. Ce va pot zice ca tehnologia nu s-a schimbat radical. Aceasi chestie impachetat foarte scump. Poti lua camera care face aceasi poze cu 10% din pretul unui aparat care se vinde scump doar pentru ca are un design “vechi”.
    Sper ca nu e cazul si aici. Dar x100 nu a fost mai bun ca X1 doar se comporta diferit in anumite situatii. Daca esti profesionist iti iei un DSLR, daca esti incepator i-ati o sapuniera ieftina si “buna”.
    Gama aceasta de “oldschool” se cumpara mai mult pt look decat pentru performante speciale.

    Reply
  • Vlad pe 10 Jan 2012

    Un aparat foto nu este profesional, ca bolile, este profesionist.

    Reply
  • popas pe 10 Jan 2012

    Dle Constantin, foarte frumoasa recenzia, dar totusi… aparatul acesta nu poate fi profesional… De ce? Iata cateva motive:
    1.
    Un aparat profesional are vizor optic prin prisma, iar in vizor ar trebui sa se vada 95-100% din imaginea finala captata pe senzor.
    In schimb, la acest Fuji, vizorul este deschis de tip tunel, prin lateralul obiectivului, ceea ce va duce inevitabil la diferente intre imaginea captata prin ocular si cea captata pe senzor. Doar prin vizorul electronic vede 100% din imagine, dar nu veti vedea profesionisti care sa priveasca ecranul in timpul fotografierii; cam toti privesc ocularul prin prisma;
    .
    2.
    Un profesionist ar dori un aparat foto cu senzor full-frame, si nu APS-C (crop u factor “n-x”); desigur, veti putea spune ca sunt aparate profesionale cu senzor APS-C, dar totusi… un aparat profesional are senzor full-frame, restul sunt cel mult semi-profesionale.
    .
    3.
    Formatul de imagine este doar JPEG!! si asta in doua moduri: Fine si Normal. In opinia mea, un aparat profesional are obligatoriu format RAW? Compresia in JPEG este fatala unui profesionist…
    .
    4.
    Viteza maxima a declansatotorului Fuji X-Pro1 este 1/4000 , in timp ce viteza unui profesional este 1/8000; s-ar putea ca fotografiile scoase cu Fuji X-Pro1 in lumina puternica sa iasa cam “arse”, sau supraexpuse;
    .
    5.
    Fuji X-Pro1 nu are braketing pe balansul de alb… un profesional are;
    .
    6.
    Nu are port pentru conectare wireless; imaginati-va un fotograf profesionist care lucreaza in studio, cu aparatul montat pe trepied, dar care trebuie sa dea jos aparatul de pe trepied pentru descarcare fotografii JPEG pe computer, pentru procesare… Un aparat profesional are si port wireless, tocmai pentru ergonomia de care are nevoie un profesionist in studio.
    .
    7.
    Nu este sigilat impotriva intemperiilor de vreme: ploaie, nisip, etc. Pai un profesionist are de munca in conditii dure, si ar fi neplacut sa i se strice aparatul la prima rafata la vant in desert.
    .
    Aparatul prezentat este foarte reusit, dar da bine la imaginea sa retro, si poate fi “profesional” pentru amatori, dar nu si pentru profesionisti.
    Interesant este faptul ca aspectul de imagine este variabil: 1:1, 3:2 si 16:9

    Reply
    • Constantin Barbu pe 10 Jan 2012

      Am sa va raspund pe rand la toate punctele ridicate:
      1. Seria Leica M nu foloseste vizoare cu prisma, ele sunt utile doar la aparate tip reflex (SLR). Plus, noile SLT-uri de la Sony nu mai folosesc vizoare optice deloc, optand in schimb pentru vizoare electronice.
      2. Din nou, Leica M8 imi vine in minte. Este un aparat exceptional pentru fotografia de reportaj, care foloseste un senzor tot APS-C.
      3.Aparatul suporta RAW (.raf)
      4.Nu in mod obligatoriu – Leica M9 are tot 1/4000. Se poate compensa prin filtre ND.
      5. Exista bracketing pe WB, chiar si modelul Fuji X10 are asa ceva (si este un point-and-shoot).
      6. Cunosc destui fotografi profesionisti care fac exact ce spuneti dvs. :) . Chiar si pe seriile de varf Canon/Nikon, modulele wireless sunt optionale.
      7. Contraexemplu: Canon 5D mark II nu este sigilat complet (sau ma rog, nu la nivelul unui Canon 1D/Nikon D3.

      Aparatul este destinat ca backup pentru un SLR sau ca aparat principal pentru fotoreportaj sau fotografie stradala. Vom vedea cum se comporta in realitate, pana atunci nu putem decat sa comentam pe marginea specificatiilor.

      Reply
      • popas pe 10 Jan 2012

        Multumesc de raspunsuri…
        In primul rand, Seria Leica M nu este o serie de apararate foto profesionale; Leica este cunoscuta pentru calitatea exceptionala a lentilelor. Si ati punctat foarte bine, aparatele de tipul Leica, Fuji X-Pro 1, si toate cele cu vizor electronic sunt bune pentru fotografia de reportaj, dar sunt mediocre la fotografia: macro, sportiva, portrete;
        Vizorul cu prisma are avantaje esentiale pentru un aparat profesional:
        - focalizarea se face Through the Lens (TTL),
        - poti avea efectul depth-of-field, acele poze cu fundalul incetosat, ceea ce face ca un SLR sa fie perfect pentru portrete
        .
        Dezavantajele sistemelor “rangefinder”:
        - la vizoarele electronice exista un “delay” intre ceea ce este afisat pe ecran si ceea ce se intampla in realitate; doar pentru acest amanunt ar trebui ca aparatele cu vizor electronic sa fie scoase gama “profesionale”; cum poti fotografia o faza dinamica la un meci de fotbal, sau calaretii de curse, daca ai delay?
        - intrucat sistemul de focalizare nu este TTL, vor exista erori la fotografieea subiectelor apropiate de obiectiv (eroare de paralaxa).
        - efectul de depth-of-field este rudimentar, ceea ce este nepotrivit pentru fotografia profesionala.
        - gama de obiective tele este limitata la maxim 135 mm
        - versatilitatea obiectivelor tilt-and-shift si macro este limitata;
        - vizorul electronic se incalzeste, iar posesorii de Nikon D90 pot simti asta cand utilizeaza live-view;
        - in mediu cu lumina slaba, un vizor electronic este rudimentar;

        Vizoarele electronice sunt o inovatie care tine de marketing, un compromis pentru a revitaliza industria pe segmentul mediu; daca Sony a optat pentru vizoare electronice deoarece produsele lor se adreseaza altui segment de consumatori; au vazut ca nu pot face fata segmentului pro, Canon si Nikon fiind mult inaintea Sony.
        Nu zic, si vizorul electronic are avantaje, dar nu pentru profesionale.
        .
        3. Scuze :) asa este, aparatul suporta RAW…
        .
        4. Utilizarea filtrelor Neutral Density altereaza luminozitatea, de contrast ceea ce este dramatic pentru fotografia Pro; totodata, apar artefacte de imagine; Un fotograf cu adevarat Pro nu va folosi filtre. Daca ar fi atat de simplu, toate aparatele ar avea shutter de 1/2000 si ar veni la pachet cu vreo 2-3 filtre ND.
        .
        5. Aici scrie ca Fuji X-Pro 1 NU are bracketing WB: http://www.dpreview.com/products/fujifilm/slrs/fujifilm_xpro1
        .
        6. Eu am vrut sa subliniez faptul ca Fuji X-Pro 1 NU are port wireless… Si desigur, ca sunt multi pianisti care canta pe un pian Yamaha, pentru ca nu isipermit un pian Steinway & Sons sau un Bosendorfer :) Ce am vrut sa scriu este faptul ca pe un aparat profesional ar trebui sa poti pune wireless, dar pe acest Fuji nu poti :(
        Asa scrie aici http://www.dpreview.com/products/fujifilm/slrs/fujifilm_xpro1
        .
        7. Asa o fi, dar una este sa fie sigilat partial, si alta este sa nu fie sigilat deloc :)
        Pana cand o sa vedem fotografi la National Geografic cu un compact de genul asta, cred ca o sa mai treaca ceva vreme…
        Oricum, este benefic avansul tehnologic, si faptul ca s-a ajuns la asemenea aparate foto… Nu neg calitatea lui din descriere, doar ca personal nu as spune ca este profesional, intrucat nu poate inca sa concureze cu aparate deja cunoscute a fi profesionale: Canon 1Ds, Nikon D3 (X si S), etc.
        Nu va suparati pe mine ca mai scriu si eu, dar imi place tare mult sa vad ca sunt articole de la care mai inveti ceva…

        Reply
        • Constantin Barbu pe 10 Jan 2012

          Unele dintre cele mai bune fotografii din istorie au fost facute cu aparate Leica. Eu zic sa recunoastem valoarea atunci cand e cazul :) . Plus, profunzimea de camp tine de obiectiv si dimensiunea senzorului/filmului, nu are legatura cu vizorul. Da, aparatele reflex sunt mai rapide, dar asta nu inseamna ca aparatele de alt tip (rangefinder, de exemplu), nu pot fi folosite profesional cu succes.

          Reply
          • neintelesul pe 11 Jan 2012

            ce incapatanat esti dupa consumatorism…. mie imi place cum explica omul si sunt de acord cu el… nu trebuie sa facem din orice aparitie un “best seller”… cand o sa punem intradevar pe un produs 5 stele si pe altul 4… ca unii dintre noi nu mai pun 1 stea decat la “made in china” si nu mie se pare corect, nu suntem perfecti.
            ca sa fiu mai explicit: nu vreau sa vad 10 aparate in top doar de dragul tehnologiei, vreau sa vad maxim 5, dar care sa fie 99.9%. restul e istorie.

            Reply
  • neintelesul pe 11 Jan 2012

    …. revin
    si eu sunt fan leica, dar gandesc asa:
    daca imi pun pe logan o sigla “furata” mercedes, cata + valoare am?
    ideea era: daca fac o treaba o fac pana la capat, altfel raman numai cu logo-ul starpit de laurii victoriei “profi”.

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului