Gourmet

Întâlnirile StyleReport.ro: Laura Chavin – Povestea nobilă a trabucurilor germane

scris pe 11 Ian 2012 de Constantin Bacheș 17207 vizualizări
Gourmet - Laura Chavin

Într-o lume dominată de mitul tutunului cubanez, Helmut Bührle a reuşit să inventeze cea mai îndrăzneață marcă de trabucuri a ultimilor 20 de ani. StyleReport.ro a zburat la Stuttgart pentru a-l întâlni pe fondatorul brandului german de trabucuri Laura Chavin. Am descoperit un gentleman desăvârșit, condus de o pasiune ieșită din comun.

La o primă vedere, Germania nu pare a fi acel gen de loc de unde să te întorci străpuns de emoție. Sau cel puțin nu de acea emoție pe care aveam să o descopăr în Schloss Hochdorf, un castel vechi de 300 de ani, așezat la 25 km de Stuttgart. Poporul cu o imagine severă, înclinație exagerată spre industria auto de lux şi lucrurile exacte are însă și o latură sensibilă pe care la 63 de ani, Helmut Bührle, fondatorul mărcii de trabucuri Laura Chavin, o întruchipează cel mai bine.

„Pasiunea nu poate exista fără iubire. Oamenii fără pasiune sunt foarte săraci. Pasiunea şi iubirea reprezintă motorul vieţii. Pasiunea este de asemenea motorul pentru inimă şi suflet. Numai oamenii care ştiu să iubească pot avea pasiune. Pasiunea este pentru aceia care ştiu să aprecieze o mâncare simplă în aceeaşi măsură în care se bucură de o cină cu 3 stele Michelin.”

Despre personajul poveștii noastre sunt foarte multe lucruri de spus. Provine dintr-o familie cu istorie și are în urmă o viață bogată, închinată frumosului de toate felurile. Ani la rândul a lucrat ca designer pentru mărci prestigioase din lumea luxului precum Louis Vuitton sau Hermes, iar din 1991 „s-a hotărât să își asculte inima“. A preluat afacerea cu tutun a familei și a dus-o la un nivel superior. Privind pasiunea și dedicarea pe care le investește zilnic în marca Laura Chavin, s-ar putea spune că a ajuns la cea mai înaltă poziție. Mai ales că, într-o lume a trabucurilor dominată de tutunul cubanez, prezența unei case germane în lista mărcilor importante este o realizare cel puțin notabilă.

„La o cină poţi să mănânci până ţi se umflă burta sau poţi mânca cu pasiune până când te saturi şi te simţi foarte bine. La fel se întâmplă şi la trabucuri. Există multe trabucuri în lume care nu au un gust plin, nu sunt elegante în nici un fel, sunt uni dimensionale, sunt asemeni unei mâncări proaste. Le fumezi o dată şi nu mai vrei să le încerci vreodată. Un trabuc bun trebuie să fie elegant şi echilibrat, indiferent de cât de voluminos este. Un trabuc bun nu trebuie să cauzeze niciun fel de disconfort celui care îl fumează, cum ar fi o senzaţie neplăcută în gât, sau gust de piper pe limbă. Chiar şi în nas poţi simţi dacă fumezi un trabuc bun sau prost. Un trabuc bun este ca un spectacol de operă bun. Este de calitate de la început până la sfârşit.“

Scurta istorie a trabucurilor Laura Chavin începe așadar la începutul anilor ’90, odată cu fondarea mărcii, dar primele trabucuri cu tutun din Republica Dominicană se vând abia peste 7 ani, în septembrie 1998. Lansarea întârziată a primei colecții are legătură cu obsesia lui Helmut Bührle pentru perfecțiune și căutarea unui anumit gust. Prima recoltă de tutun achiziţionată în 1994 a avut nevoie de un proces amplu de maturare, de trei ori mai mare decât orice alt procedeu din industrie. Cu alte cuvinte, dacă celelalte mărci obişnuiesc să matureze tutunul timp de un an, în viziunea lui Bührle, procesul durează cel puţin trei. Numărul nu este o întâmplare, ci un proces premeditat. Laura Chavin îşi permite să investească mai mult timp pentru că este un produs de nişă. În extrema cealaltă, mărcile de volum sunt presate să accelereze întreg procesul, de la cultivare și până la livrarea produsului final către miile de puncte de distribuţie din toată lumea. Pentru familia Bührle, însă, aroma, forma, textura sunt aspecte vitale ale unui trabuc și trebuie tratate ca atare. Frunzele cu arome și texturi aparte sunt cultivate în prezent în propria plantație a familiei, într-un loc ținut secret dar despre care se spune că ar avea cea mai fericită poziționare din Republica Dominicană.

Fiecare persoană din lumea asta are gusturi diferite. Cineva bea numai vin alb iar altcineva bea numai vin roşu. Este normal. Adevărata putere a lui Laura Chavin, ceea ce este normal pentru noi, este cel mai ridicat nivel de calitate pe care îl poţi obţine. Nu există o altă marcă de trabucuri în lume care să depună mai mult efort pentru obţinerea calităţii decât noi. Este un fapt. Dar cel mai important, trabucul Laura Chavin oferă o eleganţă proprie, o aromă proprie, un gust propriu, un miros personal. Aceasta este fascinaţia mărcii. Avem doar cinci amestcuri normale dar reuşim să acoperim cu ele 80% din toate gusturile consumatorilor de trabucuri din lume. Indiferent dacă acei clienţi fumează trabucuri cubaneze, din Honduras, din Nicaragua sau republica Dominicană. Performanţa noastră este să acoperim piaţa cu doar cinci colecţii. Nu avem sute de amestecuri ca ceilalţi pentră că nu facem producţie de masă. Iar restul de 20% al pieţei este acoperit de noi cu ediţiile limitate pe care le lansăm în fiecare an. Cu amestecuri speciale, învechite special.

După recoltare și o selecție foarte atentă, cele mai bune frunze de tutun sunt puse la maturat și numai după ce se ajunge la stadiul optim putem se poate vorbi despre rularea trabucurilor. Și aici, ca și în cazul artizanilor responsabili de cusutul unui bord de Porsche, ambiția germană selectează exclusiv profesioniști ale căror mâini cunosc meseria de cel puțin 10 ani. Helmut este deseori prezent în laboratorul dominican și se asigură că fiecare trabuc în parte are, pe lângă aroma inconfundabilă, o imagine impecabilă.

„Aurul arămiu” (brown gold), aşa cum îi place să îşi alinte produsul, porneşte apoi peste Ocean spre inima Germaniei, oprindu-se la Schloss Hochdorf. Castelul familiei, astăzi centrul emoţional al Laura Chavin, primeşte cu grijă fiecare cutie şi o depozitează în beciul de dimensiuni impresionante, transformat încă de la începutul afacerii într-un imens humidor – poate cel mai sofisticat şi autentic de acest gen din Europa. „Templul” Laura Chavin impresionează prin combinaţia ingenioasă dintre arhitectura originală, materialele 100% naturale folosite pentru amenajare şi sistemul sofisticat de climatizare. Doar ca fapt divers, aerul analizat permanent cu ajutorul a mai mulţi senzori, este schimbat de 2,5 ori pe oră, tocmai pentru ca trabucurile să „respire“ într-un mediu proaspăt şi propice pentru păstrare. Asemeni unui vin bun, tutunul creşte în savoare odată cu vârsta și doar atunci când este găzduit în condiţii optime. Aşa se face că domnul Bührle arată cu mândrie vizitatorilor castelului „piese” extrem de rare provenite de la prima recoltă şi ediţii limitate de trabucuri pentru care unii colecţionari ar plăti bani grei.

Fondatorul şi sufletul mărcii chiar are toate argumentele să te convingă că Laura Chavin nu este o poveste de marketing. Este o dimineaţă mohorâtă de ianuarie şi el mă întâmpină cu un zâmbet cald şi o ţinută lejeră, care îi conferă un aer nobilier – cămaşă cu dungi, pantaloni gri pe comandă, pantofi negri şi un pulover din caşmir gri închis. La gât poartă o eşarfă de mătase şi totul se aşază cu o naturalețe despre care ai jura că este orchestrată de un stilist anume. Nici gând. Gazda mea este aşa cum trebuie să fie un Gentleman, identic cu personajul care apare în pozele din toată lumea. Dincolo de imaginea conservatoare, mintea tânără îl ține mereu în conectat. Îl ajută să trăiască în viitor.

La rândul ei, fiica lui Helmut Bührle, Laura, contribuie din plin la asta. La fel ca toate femeile din familie poartă numele Chavin, un cuvânt de origine ebraică moștenit de generații. În vârstă de 24 de ani, Laura este suflul nou al mărcii care a fost botezată în cinstea ei. Atât de nou, încât conduce promovarea marcii de trabucuri pe Internet. Platforma bilingvă pe care a dezvoltat-o își propune să unească toți clienții Laura Chavin din lume într-o mare familie – un club. Aderarea la platformă se face pe baza recomandării de către un alt membru sau de către un reprezentant al mărcii. Invitatul scanează un cod QR cu ajutorul telefonului mobil și este inclus automat în lista de evenimente, anunțuri și beneficii oferite de clubul Laura Chavin.

La final totul are un sens despre care îţi este aproape imposibil să discuţi în algoritmi economici. Helmut a ales să dezvolte un trabuc şi accesoriile care se leagă de el prin mijloace proprii, chiar dacă prețul în anumite cazuri este mai mare. A investit pasiunea pentru tutun şi pentru perfecţiune într-o afacere care face apel doar la furnizori germani de lemn, de piele, de tehnologie etc. A dezvoltat un produs clasic şi îl expune lumii în cel mai modern mod cu putinţă. Peste toate adaugă emoţie. Iar asta se simte de fiecare dată când cineva aprinde un trabuc Laura Chavin, oriunde s-ar afla.

2 comentarii

  • VASILIU MIRCEA PAUL pe 12 Jan 2012

    Excelent articol ! Nu cred ca voi ajunge vreodata sa fumez un astfel de trabuc, mai ales ca sint un fumator “de nervi” cu mucoasele cam tabacite. Dar este minunat sa urmaresti cariera unor oameni care doresc sa atinga perfectiunea. Acesta este unul din avantajele Occidentului fata de toate celelalte culturi: stie sa fabrice orice in regim industrial, dar nu-si uita radacinile mestesugaresti-artizanale. Spritul breslelor din Evul Mediu nu a murit !

    Reply
  • Murphy pe 12 Jan 2012

    sper sa ajung sa fumez si eu un Laura Chavin:))

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului