Gourmet

Cum a devenit gelato un fenomen global – Gelato University, Bologna

scris pe 26 Iul 2011 de Constantin Barbu 10227 vizualizări
gelato

Holy Randrianasolo visează să deschidă prima cofetărie specializată în gelato din țara sa natală, Madagascar. Femeia în vârstă de 44 de ani este doar unul din miile de cursanți care se adună în fiecare an la “Gelato University”, în apropiere de Bologna, la sediul companiei Carpigiani, unul dintre principalii producători de aparatură pentru producția de înghețată din lume, relatează France Presse.

În prezent manager al unei afaceri din domeniul textilelor, Randrianasolo speră să deschidă în curând primul stand de gelato din Antananarivo, pe insula sa natală din Oceanul Indian. Discuția are loc într-un laborator universitar ceva mai neobișnuit, populat cu recipiente colorate, pline cu o varietate enormă de arome de gelato. Cursanții învață aici cum să creeze înghețată cu gusturi cunoscute, cum ar fi zmerua sau lămâia, dar și arome noi, cum ar fi cea de fenicul sau mortadella.

Gelato, un tip de înghețată fabricată cu lapte și bătută cu o viteză mai mică, datorită căreia conținutul de aer este de 25-30%, în loc de procentul de 50% al înghețatei obișnuite, a apărut pentru prima dată la curțile renascentiste ale principilor italieni. Prima atestare documentară în afara Italiei datează din secolul al XVII-lea, când negustorul Procopio Cuto a deschis la Paris o cafenea care servea gelato.

Prelegerile despre preparearea artizanală a gelato-ului sunt ținute în engleză de maeștri veterani, iar cei din audiență sunt atrași fie de perspectiva gurmandă, fie de perspectiva de afaceri a specialității italiene. Universitatea oferă și cursuri avansate de management și marketing a unei a afaceri cu gelato, iar prețul unei săptămâni de training este de 800 de euro.

Directorul școlii, Kaori Ito, un japonez de 31 de ani stabilit în Italia în urmă cu șapte ani, spune că stereotipurile despre standurile de gelato ținute de imigranți italieni devin din ce în ce mai puțin valabile odată cu trecerea timpului: “Acesta este primul an în care italienii reprezintă mai puțin de jumătate din numărul total al cursanților. Am adăugat cursuri în engleză și franceză, ceea ce a sporit interesul multor studenți internaționali.” În 2011, oficialii Universității se așteaptă să aibă cam 12 000 de studenți, față de 9000 anul trecut.

Luciano Ferrari, un “profesor” în vârstă de 53 de ani spune că gelato este pe zi ce trece din ce în ce mai puțin italian: “Înainte, italienii erau cei care duceau gelato-ul în străinătate. Acum, exportul este făcut mai mult de străini care vin la cursurile noastre și apoi duc deprinderile pe care le capătă în țările lor. Noi îi învțăm tehnicile artizanale ale preparării de gelato, tradiții vechi de sute de ani, care acum s-au răspândit în toată lumea.”

Globalizarea unei specialități locale este evidentă în sala de curs: Kevin Koh, fiul unui industriaș din Singapore, Yasmeena Abdel Ghani, soția unui om de afaceri din Dubai, Nur Schnitzer, un israelian interesat să deschidă o gelaterie la Jaffa și Andrea Morelli, un fost bancher italian care speră să inaugureze o cafenea numită “Ambassadors of Gelato” în Florida, toți urmează cursurile școlii Carpigiani pentru a putea duce apoi tradiția italiană la mii de kilometri distanță. Mai multe detalii despre cursuri la gelatouniversity.com.

1 comentariu

  • valentin pe 26 Jul 2011

    Gelato italiana, ca produs este intradevar mult diferit fata de inghetata industriala (continut mai mic de grasimi, lapte, ingrediente naturale, etc), dar cursul este in o mare teapa, platesti cateva mii de euro sa afli lucruri pe care le poti invata citind sau discutand cu producatorii de ingrediente, cursul are doar scopul de a promova masinile pentru productie. Inghetata industriala are in medie un overun (aer incorporat in structura) de 80 ~ 90%. O gelato de calitate nu trebuie sa depaseasca 40%.

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului