Design

La Rioja – vin și arhitectură de semnătură

scris pe 25 Apr 2012 de Bogdan Ștefănescu 13412 vizualizări
Design - La rioja

O regiune din Spania e locul de legătură între vinul bun și arhitectura spectacol. După ce a primit creațiile lui Frank Gehry, Santiago Calatrava sau Zaha Hadid, La Rioja s-a transformat într-un adevărat pol al esteticii moderne. Iar povestea spune că totul a plecat de la o singură sticlă de vin.

Situată în nordul ţării, mica provincie spaniolă La Rioja a fost dintotdeauna o zonă vinicolă importantă. Unele dintre cele mai apreciate vinuri spaniole, cramele și vița de vie atrag în fiecare an procente însemnate de turiști. De la începutul anilor 2000, proprietarii de afaceri din regiune și-au propus să ducă nivelul turistic un pas mai departe. Au comisionat nume importante ale arhitecturii mondiale care să dea o nouă față regiunii.

Peisaj din regiuna La Rioja Foto: Rob Winton / Flickr

Cele mai multe dintre construcţiile avangardiste gândite de Frank Gehry, Santiago Calatrava, Philippe Mazières, Jesús Marino Pascual, sau Zaha Hadid au fost proiectate să completeze farmecul tradițional al La Rioja. În urmă cu 20 de ani cramele și clădirile în care se produce vinul arătau extrem de simplu, parte a șarmului al zonei. Acum, dorința de schimbare a locuitorilor a transformat provincia într-o reală expoziție de arhitectură modernă.

Foto: Wojtek Gurak / Flickr

Drumul a fost deschis de Santiago Calatrava cu crama Ysios din Laguardia. Arhitectul spaniol a fost contractat de grupul Bodegas & Bebidas să proiecteze o clădire-simbol care să aibă toate funcţiunile şi spaţiile necesare pentru a produce, stoca şi vinde vinul. Construcţia realizată din lemn de brad curbat lamelar, este inspirată din forma butoaielor de vin. Acoperişul ondulat, acoperit cu alumniu, a fost proiectat pentru a se integra firesc în peisajul dominat de munţii Sierra de Cantabria. Faţada sudică, din lemn de cedru, a cărei culoare se asemănă cu cea a solului de sub viţă, este completată de o oglindă de apă încadrată de un mozaic ceramic, iar intrarea centrală, înaltă de 11m îi dă un aspect de templu. De altfel, crama este denumită după zeiţa egipteană a magiei, Isis, cea care supraveghea facerea vinului.

Foto: Hotel Marques de Riscal

La doar zece minute de mers cu maşina, în Elciego, se află vedeta acestei regiuni: hotelul Marqués de Riscal, proiectat de Frank Gehry. Arhitectul celebrului muzeu Guggenheim din Bilbao a plasat între bisericile medievale din zonă un manifest al arhitecturii contemporane. Clădirea este compusă din corpuri geometrice rectilinii, îmbrăcate în gresie şi acoperite cu fâşii din titan şi oţel unduite dinamic. Forma neobişnuită folosită de american pentru acoperiş este justificată prin asemănarea cu folia protectoare de pe sticlele de vin, de la care vine și culoarea argintie. Rozul de pe acoperiș se aseamănă cu nuanța vinului cel mai apreciat al cramei, iar auriul aduce aminte de învelitoarele din plasă în zig-zag, tipice pentru sticlele Marqués de Riscal. Întreaga construcție este ridicată pe trei piloni care îi dau un aspect statuar și care formează sub hotel o mică piațetă. Hotelul este plasat lângă crama veche şi include 43 de spaţii de cazare, un restaurant, un spa specializat în uvoterapie şi o şcoală de gătit. Povestea spune că direcorul companiei, Alejandro Azar, l-a convins pe Gehry să accepte acest proiect când a deschis o sticlă de Marqués de Riscal din 1929, anul nașterii al arhitectului.

Foto: Wojtek Gurak / Flickr

La o scară mai mică, propunerea arhitectului irakian Zaha Hadid pare un spațiu SF pentru degustări și vânzare de vin deschis lângă una dintre cele mai vechi și tradiționaliste crame din zonă – Rafael López de Heredia Tondonia. Construcția metalică modulară adăpostește în interior același pavilion de lemn cu care firma s-a prezentat la Târgul Internațional de la Bruxelles din 1910, special recondiționat pentru acest proiect. Clădirea pare cu atât mai îndrăzneață cu cât vine din partea unei crame care folosește aceleași tehnologii de producție și procesare a vinului din 1877 până astăzi. Matryoshka imaginată de Hadid ilustrează foarte bine pasul către modernitate făcut de întreaga regiune, cu grija de a nu își pierde, însă, rădăcinile și tradițiile.

Foto: Wojtek Gurak / Flickr

Jesús Marino Pascual, un arhitect care a lucrat timp de 24 de ani în regiune, a conceput o altă clădire care este o reinterpretare a micro-reliefului terasat al zonei. Cu multe unghiuri și o structură pe mai multe nivele, Bodega Darien se ridică în peisajul din La Rioja, după cum spune chiar arhitectul, “ca o piatră care încă nu a apucat să fie erodată de vânt”.

Foto: Wojtek Gurak / Flickr

Un alt proiect, semnat tot Marino Pascual, este Bodega Antion. Aici, premisa a fost diferită: o suprafață limitată trebuia să includă toate facilitățile de cultivare, producție și degustrare a vinului, plus un complex de apartamente la dispoziția vizitatorilor și un spațiu de stocare suficient de mare pentru un milion de litri de vin. Din aceste constrângeri s-a născut Bodega Antion, cu un design angular și o structură impresionantă în egală măsură la suprafața solului, dar și sub pământ.

1 comentariu

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului