Design

Întâlnirile StyleReport.ro: Mario Cioni, maestrul cristalului italian

scris pe 26 Ian 2012 de Dragoș Aliciu 10221 vizualizări
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

“Pentru un simplu pahar e nevoie de șase oameni care să sufle și încă șase care să decupeze cristalul și să-l șlefuiască. Fiecare dintre ei este pregătit pentru un pas al producției astfel încât obiectul în sine trece de la unul la altul până este gata.”, spune Alessandro Bruchi, director general Mario Cioni, într-un interviu despre importanța tradiției și dragostea față de artizanat în sticlăria italiană.

Istoric vorbind, vârsta cristalului depășește 3.700 de ani. Până la discuții despre Boemia sau Murano, nume de prestigiu pentru Europa, babilonienii au fost primii care au amestecat siliciul și oxidul de plumb. Pe bătrânul continent, adevărata tradiție a producătorilor de cristal a debutat în Evul Mediu. A fost epoca de afirmare a marilor sticlari venețieni, a inovatorilor britanici și inventivilor cehi sau slovaci, fiecare dintre ei cu un stil aparte și o moștenire păstrată până în prezent.

Înființată în 1958, compania Mario Cioni a apărut ca „probabil ultimul mare sticlar european“, după cum spune Alessandro Bruchi, actualul ei președinte. Afirmă asta ținând cont de tehnicile tradiționale de producție pe care le urmează, dar și de viziunea extrem de progresistă, imprimată de fondator, sticlarul Mario Cioni. El însuși un artizan cu experiență, Bruchi explică pe larg modul de obținere al sticlei de plumb în cadrul unei companii care, în doar 50 de an,i a ajuns la o calitate comparabilă cu cea oferită de mărci cu o experiență chiar de patru ori mai mare.

StyleReport: Cum a luat naștere compania Mario Cioni?

Alessandro Bruchi: Mario Cioni a devenit sticlar imediat după terminarea serviciului militar. Avea un apartament liber și a întâlnit un artizan sticlar care căuta un loc în care să stea. Mario s-a oferit să-l găzduiască și, pentru că maestrul rămăsese fără bani, a plătit chiria prin lecții de producție a cristalului. Avea puțin peste 20 de ani, dar la scurt timp ce a învățat arta sticlăriei a înființat propria companie. S-a ocupat o vreme de prelucrarea cristalului pentru diverse firme pentru ca mai apoi să deseneze și producă propriile colecții.

StyleReport: Care este diferența dintre sticla obișnuită și cristal?

Alessandro Bruchi: În primul rând materialele din care se obțin sunt diferite. Sticla poate fi fabricată utilizând produse reciclate, fără prea mare atenție acordată compoziției. Nu ai nevoie de o selecție specială de materiale. Diferența dintre cristal și sticlă e similară cu cea dintre mătase și bumbac în industria modei. Cristalul este mai pur și, chiar dacă ingredientele sunt ușor de amestecat, este foarte greu de fabricat și dificil de reprodus la aceeași calitate peste timp.

StyleReport: Cum decurge o zi de lucru în atelierele dvs.?

Alessandro Bruchi: O zi obișnuită în atelierele Cioni începe la 4 dimineața. După metoda tradițională, cristalul trebuie folosit în aceeași zi în care a fost topit. Nu-l putem prelucra în ziua următoare. De aceea folosim dimineața, de la 4 la 12, pentru suflare și după amiaza pentru a topi un lot nou. Cuptoarele funcționează fără oprire, chiar și pe timpul perioadelor în care nu se lucrează. În permanență există un lot care să ardă înăuntru, altfel, cuptorul s-ar sparge.

În fiecare zi topim câte 600 de kilograme de compus alcătuit din nisip și oxid de plumb. Locul de prelevare a nisipului este ținut secret, dar ceea ce putem spune este că siliciul pe care îl folosim este unul foarte pur. Selecția este extrem de importantă și de aceea, prin procedee fizice și chimice curățăm nisipu până când este limpede și alb.

Sticlarii extrag cantitatea de care au nevoie și încep să sulfe compusul incandescent în mulaje de forma obiectului pe care vor să îl obțină. După ce modelarea e gata, obiectul este răcit treptat și apoi finisat. Pentru un simplu pahar e nevoie de șase oameni care să sufle și încă șase care să decupeze cristalul și să-l șlefuiască. Fiecare dintre ei este pregătit pentru un pas al producției astfel încât obiectul în sine trece de la unul la altul până este gata. Un singur sticlar nu ar putea să termine de unul singur paharul. În alte cazuri, de exemplu o vază precum „Metropolis“ e modelată dintr-o cantitate de 20 de kilograme de compus topit la temperaturi extrem de ridicate, deci imposibil de ridicat pentru un singur om, fără riscul de a o strica. Punem un mare accent pe finisaje și detalii.

Folosim plumb și în fabricarea de pahare, dar există anumite reguli. Procentul de oxid de plumb nu poate depăși o cantitate aflată între 3 și 9%, pentru că altfel ar deveni un pericol pentru sănătate. Plumbul conferă sticlei claritatea deosebită. E absolut necesar în compoziție și fără el sticla nu ar fi nici pe departe atât de curată și transparentă.

Atelierul Mario Cioni se află în Toscana, acolo unde se fabrică 98% din cristalul italian. Există o tradiție îndelungată a producției de cristal în zonă. Sticla de plumb a pornit de la etrusci și obiceiul, tehnicile și meseria au rămas până în zilele noastre. Modelarea fiecări piese se face manual. O singură greșeală înseamnă aruncarea produsului și începerea altuia, de la capăt. Ne mândrim cu claritatea produselor noastre și de aceea nu refolosim niciodată cristal.

Suntem una dintre puținele companii la nivel mondial care produc cristal negru. Peste 24% din producția globală de cristal aparține firmelor Baccarat, Lalique și Mario Cioni. Cristalul colorat este mult mai de greu de obținut din cauză că pigmenții trebuie să se potrivească perfect în compoziția folosită de fiecare producător. Amestecul de culoare nu trebuie să schimbe în nici un fel echilibrul chimic al cristalului. Altfel, sticla se sparge încă din timpul procesului de modelare. Am ajuns la producția de cristal negru în urma unor cercetări amănunțite, dar suntem foarte mulțumiți de calitatea pe care am obținut-o. Pigmentul este extras din mangan, un tip de cărbune, din care se obține atât cristal negru cât și alte nuanțe.

StyleReport: Cum se recunoaște un cristal de înaltă calitate?

Alessandro Bruchi: Cristalul de înaltă calitate este în primul rând transparent și foarte luminos. E vorba de interacțiunea luminii cu sticla. O bucată de cristal este trimisă la un laborator pentru analiză, unde, cu ajutorul unui aparat se stabilește claritatea, indicele de refracție și cantitatea de plumb eliberată treptat. Indicele de refracție este determinat prin calcularea modului în care cristalul refractă lumina.După efectuarea testelor, laboratorul eliberează un certificat prin este specificat procentul de oxid de plumb folosit, indicele de refracție depășește 5.5 și se garantează că plumbul nu poate deveni toxic. Fiecare pahar sau vas Mario Cioni folosit pentru a bea vine însoțit de acest certificat.

StyleReport: Care sunt lucrarile de care sunteți cel mai mândru?

Alessandro Bruchi: În Kagushima, o insulă din Japonia, am colaborat cu un arhitect care și-a dorit o fereastră din cristal înaltă de 12m pentru o biserică. Propunerea a fost o noutate absolută pentru întreaga lume, nimeni nu mai făcuse așa ceva. Am segmentat sticla în mai multe părți și am fabricat fiecare componentă manual. Lucrarea a durat un an și trei luni de la proiectare și până la montarea în interiorul bisericii și este cu atât mai impresionantă cu cât zona este zguduită foarte des de cutremure. De altfel, în timpul mișcărilor de pământ din 2011, fereastra a rămas neatinsă.

Apoi, avem primele boxe fabricate din cristal. Au fost dezvoltate în întregime de Mario Cioni în colaborare cu ingineri de sunet. Partea electronică este fabricată în Italia de o companie al cărui nume preferăm să nu-l precizăm. S-a lucrat mult la aceste difuzoare, la calitatea pe care o oferă și modul în care arată. Firele sunt placate cu paladiu la fel și marginile metalice. Cristalul nu permite folosirea șuruburilor sau a niturilor și, de aceea, electronica a fost încapsulată în interiorul incintei din cristal. Am prezentat aceste produse acum patru ani, perioadă în care s-au vândut aproximativ 130 de perechi de boxe, număr pe care îl considerăm foarte bun având în vedere că vorbim de un produs exclusivist. Nu îl distribuim în magazinele electronice, ci doar în magazine de design și prin intermediul decoratorilor de interior.

StyleReport: Cum ați ajuns să lucrați pentru Mario Cioni?

Alessandro Bruchi: Lucrez în companie încă din 1980. M-am logodit cu una dintre fiicele lui Mario, dar am decis să mă angajez în cadrul atelierului dintr-o iubire sinceră pentru cristal. Relația cu cristalul este foarte simplă, extrem de directă. Fie îl îndrăgești, fie nu poți să-l suporți. Iar atunci când am văzut cum se produce un obiect de cristal, m-am îndrăgostit imediat de această meserie. Îmi place să lucrez, îmi place să proiectez obiecte de cristal și apoi să trec prin toți pașii. Chiar dacă acum lucrez în departamentul vânzări mi se pare în continuare foarte relaxant să lucrez în atelier. Nu este genul de meserie pe care să o abandonezi cu ușurință.


1 comentariu

  • florin pe 29 Jan 2012

    Stie cineva cat costa boxele de cristal? Se vand in Romania? Am vazut la Realitatea o stire despre ele

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului