Design

Experimentalismul, un alt mod de a vedea designul în România

scris pe 08 Feb 2012 de Dragoș Aliciu 13208 vizualizări
Design - Robert Marin

Lucrările de design interior ale lui Robert Marin îl plasează în categoria profesioniștilor atipici din România. E unul dintre designerii care lasă în urmă creații puternice, incitante și provocatoare. StyleReport.ro și revista de arhitectură Igloo și-au propus să vă prezinte într-un program serial creațiile celor mai spectaculoși designeri și arhitecți autohtoni. Robert Marin este unul dintre ei.

Cariera lui Robert Marin în proiectare a început la un singur an după absolvirea facultății de arhitectură, în 2001. Comenzi din zona publicitară, proiecte de scenografie pentru televiziune sau grafică realizate alături de un prieten i-au permis să abordeze partea practică a meseriei fără o ucenicie propriu-zisă. Înainte de a lucra într-un birou de arhitectură ca mulți alți absolvenți, îl deschisese deja pe al lui. Se numea Square one (Pătratul unu) și era primul pas profesional pe care îl făcea alături de asociatul său, Adrian Cancer.

Între timp, singur sau în parteneriat, a proiectat peste 40.000 de metri pătrați de clădiri construite, complexuri rezidențiale, spații de birouri, locuințe colective sau case. Experiența din advertising l-a obișnuit să-și vadă lucrările construite foarte rapid. A experimentat cu diferite tipuri de materiale, a căutat soluții cât mai practice și a păstrat abordarea inclusiv în cazul designului interior într-o manieră care raportată la România, spune el, poate fi numită „experimentală“.

Restaurant Noir / Proiectare: Nuca Studio (Arh. Robert Marin, arh. Ramona Macarie, arh. Mirela Nitu) / Foto: Nicu Ilfoveanu

_________________________________________________________________

Robert Marin vorbind despre restaurantul Phill, un proiect de design construit pentru copii și adulți / Film: Bety Blagu
_________________________________________________________________

Dincolo de formulele sigure

Experimentele sunt slab reprezentate în arhitectura autohtonă. Mizele financiare mari din construcții au urmat aproape întotdeauna proiecte considerate sigure atât pentru dezvoltatori cât și pentru clienți. „Unul dintre marii dușmani ai arhitecturii din România este valoarea de revânzare. Nimeni nu investește bani într-un lucru pe care nu-l poate vinde mâine foarte ușor. Există niște paliere de înțelegere asupra a ce este acceptabil și firesc, controlate foarte strict de educație.“, spune Robert. Adeseori însă, înțelegerea se îngustează însă în moduri ilare. „De exemplu, la o casă pe care am făcut-o acum mai mulți ani, investitorul și-a dat seama că resursele sale erau mai restrânse decât anticipase inițial și a vrut să o vândă. Agenția de imobiliare a venit și a constatat că bucătăria nu e bej. «Noi nu vindem decât bucătării bej» “.

Restaurant Loft / Proiectare: Nuca Studio (Robert Marin, Andrei Rotaru) / Foto: Cosmin Dragomir

Experimentalismul în arhitectură și design nu presupune soluții nepractice, viziuni artistice și nici „finețuri“. Reprezintă pur și simplu pasul următor, depășirea condiției primare a unui obiect sau spațiu. Este, în același timp, un șir de interpretări continue. Mai întâi ale arhitectului față de cerințele clientului, apoi o serie infinită de „citiri“ oferite de către persoanele care folosesc spațiul. Crearea unui spațiu este cu atât mai interesantă cu cât nu există un singur răspuns corect. „Noi lucrăm pe un brief. Conceptul face parte din soluția de business a unui spațiu public și chiar dacă eu am o părere diferită de cea a clientului, trebuie să creez un produs care să funcționeze în limitele descrise de el și să vină în întâmpinarea schemei de afaceri, așa cum o dorește el. E o concepție greșită să crezi că arhitectul este un artist care aruncă un concept potrivit pentru toată lumea și care devine un succes garantat. Nu există arhitectul-artist, la fel cum nu există un singur răspuns!(…) Un proiect experimental trebuie dublat de „grămezi“ de argumente în primul rând față de tine, adică siguranță de sine, verificarea datelor șamd. Apoi te prezinți la clienți și încerci să-i dotezi cu toată înțelegerea necesară. Uneori merge, alteori nu…

Noir, Loft, Phill

Pentru Noir, un restaurant construit la Piatra Neamț, Robert a avut de interpretat ideea de intimitate pe care și-o doreau proprietarii. Descrierea inițială era ambiguă, dar localiza precis: „cald, intim, mult lemn“ și de aceea arhitectul a decis să expliciteze fiecare detaliu. „Am luat-o pe rând. Ce înseamnă „intim“, în primul rând? Am purtat apoi o mică discuție despre sisteme de iluminat, ce înseamnă 200 de lucși pe masă, 100 de lucși pe fața cuiva sau în spatele aceleiași persoane. Ce înseamnă omul care stă la masă, cota mesei, orizontul imediat, cum difuzezi calitatea imaginii pe verticală astfel încât să nu ajungi la baroc sau rusticul vânătoresc, o lambrisare completă, de la un capăt la altul.“ Soluția a reunit toate cererile constructorilor fără a se pierde în anonimatul unui restaurant obișnuit de provincie. Lemnul care acoperă pereții este folosit în contrast alături de Corian negru, un material neporos prelucrabil prin termoformare. Atmosfera intimă a rezultat ca sumă a culorilor și luminilor folosite. Lămpile agățate la capătul unor fire lungi indică înălțimea încăperii, fără a lăsa culoarea neagră a tavanului să creeze o senzație apăsătoare. În cazul Loft, efectul a fost diametral opus. Spațiul mare cuprinde în același loc barul, zona lounge cât și zona de mese, toate organizate în jurul unui punct central. Candelabrul de dimensiuni mari este piesa de semnătură a proprietarilor, regăsită în toate localurile pe care le-au deschis, dar în același timp și punctul de trecere între planul mobilierului și tavan. Cărămida falsă de pe pereți alături de sistemul aparent de ventilație amintesc de vechea uzanță a clădirii, sediul tipografiei Cartea Românească.

Restaurant Phill / Robert Marin, Andrei Rotariu, Mihnea Vieru, Mircea Adrian Mihai / Foto: Cosmin Dragomir

Restaurantul Phill a luat naștere sub ideea unui spațiu destinat adulților dar creat în mare măsură după gustul copiilor. Cel mai spectaculos element de design, elefantul înalt de 3m se ridică până deasupra primului etaj ilustrând ideea lui Robert de conectivitate, la fel ca multitudinea de linii ondulate. E un spațiu luminos, deschis, care rezolvă într-un mod fluid conflictul dintre generații oferind fiecăreia dintre ele ceea ce își dorește: spații de joacă pentru copiii la parter și un restaurant elegant, dar în același timp și foarte colorat pentru adulți, la etaj.

Supperclub Embryo / Proiectare: Square One (Robert Marin, Adrian Cancer) / Foto: Nicu Ilfoveanu

Prin comparație, tradiția occidentală a designului funcționează prin exemple considerabil mai spectaculoase decât ce se întâmplă în România. E unul dintre motivele pentru care proiectele lui Robert Marin sunt apreciate de presa de profil din străinătate. Primul articol publicat în afară a fost despre Embryo, designul unui „superclub“ bucureștean, pe care revista de arhitectură Frame l-a prezentat sub titlul „Clubbing after Ceaușescu“. Referința la perioada comunistă era una mai mult decât depărtată, dar pentru jurnaliștii Frame reprezenta punctul de comparație cel mai apropiat pentru o piață despre care nu aveau foarte multe informații. Robert Marin, la fel ca și alți profesioniști din zona designului și arhitecturii, încearcă să adauge România în lista țărilor care contează. E un efort dificil de abordat, mai ales că odată cu arhitecții pregătiți să abandoneze soluțiile garantate trebuie să existe clienți, constructori și public gata să îmbrățișeze un altfel de stil, mai inteligent, mai curat, mai estetic. Din multe puncte de vedere, evoluția a început deja. Important este cum va continua.

Autor: Dragoș Aliciu Video: Bety Blagu Foto: Noir și Embryo – Nicu Ilfoveanu, Loft și Phill – Cosmin Dragomir

2 comentarii

  • George pe 09 Feb 2012

    Ne-am obisnuit sa spunem ca uratenia inseamna frumusete.
    Spatiile colturoare, vopsite in culori metalice nu sunt potrivite pentru oameni.

    Stilul acesta nou face parte din campania socialista de reeducare a omenirii.
    Sunt folositi tineri fara experienta, bun simt si bun gust pentru a impune niste uratenii pe post de frumos.
    Tot socialistii spuneau ca o minciuna repetata de un milion de ori devine adevar.

    Reply
  • Designist pe 16 Feb 2012

    Ne plac tare mult abordarile experimentale ale lui Robert Marin – propun altceva, provoaca la reactie, interpretare. Prin urmare, pe Phill l-am prezentat si noi, cu link la voi :) Si felicitari pentru articol!

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului