Design

Căsuța din copac a grădiniței Fuji

scris pe 13 Iul 2011 de Dragoș Aliciu 10034 vizualizări
Untitled-1

Gradinița japoneză Fuji propune un sistem de școlarizare în care design-ul și funcționalitatea clădirii au un rol foarte important în procesul de educare. Copii învață în spații deschise, renunță la ierarhiile obișnuite educator-elev și se bucură de avantajele unei clădiri proiectate special pentru a îi învăța importanța esteticii.

Pentru modelul european de învățământ, clădirea grădiniței Fuji din Tachiwa, o suburbie a Tokyo, poate părea măcar un pic austeră. Cel puțin în imagini, lipsesc personajele de desene animate și culorile aprinse prezente pe toți pereții, dar instituția se concentrează pe transmiterea unui set de valori la fel de valoros și poate chiar mai orientat spre dezvoltarea unor copii cu apreciere pentru lucrurile estetice.

Grădinița Fuji elimină împărțirea spațiilor interioare, preferă un design circular, proiectat pentru a se îndepărta de la ideea clasică a educatorului care vorbește și a elevilor așezați cu fața într-o singură direcție care ascultă. Spațiul de studiu este unul dinamic, iar zona de joacă ocupă nu numai curtea interioară a clădirii circulare, dar și acoperișul. Se aplică un sistem de predare Montessori, un model bazat pe explorarea mediului înconjurător, care are ca valori de bază învățarea unui set de valori extrem de practice și transmiterea „bunului simț“ prin exerciții practice. Iar clădirea este concepută exact în acest stil.

În incinta instuției există trei arbori Zelkova, sau ulmi japonezi, unul dintre ei crescând chiar prin acoperișul grădiniței. Un al doilea, poziționat în curte, era folosit de copii pentru cățărare de dinainte de construcția clădirii. A fost aproape dezrădăcinat de către un taifun și s-a uscat, dar și-a revenit miraculos, iar superstiția locală spune că vindecarea a avut loc tocmai pentru că era locul de joacă preferat al multor copii din cartier.

Arhitecții Taharu și Yui Tekuza, soț și soție, aceiași care au desenat spațiul interior al grădiniței au dat un scop practic arborelui, păstrând totuși utilitatea lui ca spațiu de joacă. Spațiul folositor s-a mărit cu un nou mediu de joacă și săli de clasă construite în jurul pomului.

Structura este una spiralată, desenată pentru a proteja și susține copiii în demersul lor „de investigare“ educativă. Beneficiază de geamuri mari, la fel ca și clădirea principală și servește același dublu rol în întreg complexul – învățare și joacă.


2 comentarii

  • Zazou pe 14 Jul 2011

    Superb. Înălțător.
    Poate nu e chiar site-ul potrivit pentru sugestia ce urmeaza, dar ar fi frumos sa scrieti mai mult despre educatia Montessori, o filosofie aparte pentru viitori adulti liberi si creativi, cu gindire “in afara cutiei”. Sunt si in Romania oameni deosebiti care construiesc de la zero institutii Montessori pentru copiii nostri. Exemple sunt putine, deocamdata, iar unele se leaga de diferite biserici si culte, ceea ce nu e potrivit, din punctul meu de vedere, cu ideea de libertate a gindirii. Cu toate acestea, avem si noi Montessori “by the book”.
    Astept cu interes sa abordati din nou subiectul si va multumesc pentru articolul de fata.

    Reply
  • Loa pe 14 Jul 2011

    Cand vezi ce fac altii… la ce se gandesc altii…

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului