Design

Artă, design, natură – ADN-ul lui Ross Lovegrove

scris pe 18 Iun 2012 de Bogdan Ștefănescu 7085 vizualizări
Untitled-1

Forma poate atinge sufletul şi poate stârni emoţii puternice noi atât timp cât este creată natural, folosind inteligent resursele, nu de dragul unui trend. Designerul galez Ross Lovegrove, poreclit Capitan Organic, promovează această filozofie prin obiecte inspirate din logica şi frumuseţea naturii reduse la elementele esenţiale, un stil pe care îl numeşte design „fără grăsimi”.

Unul dintre pionierii designului industrial contemporan, Ross Lovegrove a  absolvit în anii ‘80 Institutul Politehnic din Manchester şi Royal College of Art din Londra iar imediat după studii a făcut parte din echipa de la Frog Design care a conceput Walkman-ul Sony şi primele computere Apple.  În aceeaşi perioadă, Lovegrove, împreună cu Jean Nouvel şi Philippe Starck, a fondat Atelier de Nimes care a oferit consultanţă pentru mărci ca Louis Vuitton, Hermès sau Dupont.

După 1986, la întoarcerea în Regatul Unit, Ross Lovegrove şi-a definit stilul care avea să-i devină emblematic: un minimalism  fluid, organic, la intersecţia dintre tehnologia de ultima oră, design şi natură. Indiferent că a fost vorba de produse de masă, mobilier, accesorii sau maşini-concept abordarea galezului, inspirată de principiile evoluţiei şi microbiologie, a fost inovativă atât estetic, cât şi ca funcţionalitate. Din acest motiv, lui Lovegrove  îi place să se prezinte ca un „biolog al evoluţiei” mai degrabă decât ca designer.

Tunelul solar gândit de Lovegrove pentru Velux – o formă de a aduce lumina naturală în spaţii fără ferestre – sa este un exemplu bun pentru modul în care designerul întelege să se folosească de formă pentru a da naştere unui obiect eminamente funcţional care să păstreze un aspect deosebit, atât de versatil încât se îmbină firesc cu aproape orice spaţiu.

Un alt proiect al galezului în care energia produsă de natură, forma şi tehnologia se îmbină într-un mod armonios pentru a genera lumina este Copacul solar.  Instalaţia, o piesă de mobilier urban destinată iluminatului public, este compusă din panouri solare şi LED-uri şi poate funcţiona independent pentru trei zile, neconectată la reţeaua publică pentru a scăpa de excesul de energie. Formată din zece fire de iarbă supradimensionate, ea reprezintă o relaţie simbiotică între natură şi cadrul urban care o găzduieşte. Sistemul, controlat de un computer integrat presetat, porneşte automat lumina şi îi stabileşte gradul de intensitate în funcţie de nivelul energiei din baterie şi de luminozitatea dimprejur.

Inspiraţia din natură se regăseşte la fel de evident şi în scara ADN concepută de Lovegrove pentru biroul său din Notting Hill. Scara, după cum reiese şi din nume, imită ADN-ul şi forma oaselor umane şi este confecţionată din fibră de sticlă şi carbon care formează un compus care îi permite designer-ului  să creeze structuri rezistente foarte uşoare.

Scaunul Go, un proiect la fel de popular, a apărut din aceiaşi preocupare a lui Ross Lovegrove pentru eficienţă în masa şi suprafaţa utlizate. Primul scaun din lume construit din magneziu, de la începutul anilor 2000 până acum  Go a devenit o referinţă atât din punct de vedere al ambiţiei tehnologice, dar mai ales ca limbaj de design.

Cu o plajă foarte largă de domenii acoperite, de la design-ul de ambalaj sau mobilier produse în serie până la concepte SF de arhitectură, Ross Lovegrove se remarcă de fiecare dată ca un vizionar, iar combinaţia dintre estetică, tehnologie de ultimă oră şi ţel ridică adesea design-ul său la rang de artă. Din acest motiv, Lovegrove este unul dintre puţinii designeri care au colecţii permanente expuse în muzee ca MoMA din New York, Design Musem din Londra şi Centrul Pompidu din Paris.

0 comentarii

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului