Călătorii

Aeroportul Heathrow din Londra implementează un sistem de transport intern fără șofer

scris pe 23 Sep 2011 de Dragoș Aliciu 21389 vizualizări
Motor - Heathrow Pod

Prin „Heathrow pod“, un sistem unic în lume la ora actuală, pasagerii sunt transportați la cerere dintr-o parte în alta a aeroportului, în vehicule controlate printr-un calculator. Estimările spun că prin mașinile electrice ale aeroportului londonez vor trece în jur de 500.000 de persoane în fiecare an, într-un traseu care nu durează mai mult de 5 minute și care nu folosește șine pentru a se ghida de-a lungul rutei.

Inițierea călătoriei se face la cerere între parcările aeroportului și terminalul principal. Călătorii apasă pe un ecran tactil pentru a chema unul dintre vehicule. Mașinilor electrice le ia în jur de 30 de secunde să ajungă în stație și apoi nu mai mult de 5 minute să lase cei 4 călători la destinație.

Sistemul este deosebit nu numai pentru că reprezintă prima punere în uz a unor mașini capabile să se conducă fără ajutor uman, dar în același timp elimină 50.000 de călătorii cu autobuzele mari pe parcursul unui an. Micile vehicule din aeroportul Heathrow nu folosesc șine, nu pot rămâne blocate în trafic și scutesc 10 min din cursa realizată cu un autoturism obișnuit. Ele ating o viteză de 40km/h și, fiind alimentate electric, folosesc în jur de 70% din energia necesară pentru a pune în funcțiune o mașină și cu 50% mai puțină decât un autobuz. Tehnologia a fost concepută de o companie britanică, ULTRa PRT care a început în 1995 cercetările în domeniu, altături de Universitatea din Bristol.

Fiecare vehicul dispune de un sistem intern de control al temperaturii, asigură transportul confortabil a patru pasageri alături de bagaje și permite alegerea destinației, ceea ce de fapt îl și separă de alte servicii similare. În timpul în care nu sunt folosite, mașinile electrice se reîncarcă singure în stații desemnate, astfel încât să nu rămână niciodată fără energie electrică. Modul de transport a fost deschis în luna aprilie pentru teste, dar inaugurarea efectivă s-a făcut spre sfârșitul lunii septembrie 2011.

17 comentarii

  • Andrey pe 23 Sep 2011

    Atata efort, numa’ ca sa concedieze un sofer roman :) )

    Reply
  • adrian pe 23 Sep 2011

    Pff… Unic in lume sistemul asta comandat de PC? Mi se pare o joaca de copil. Ia mai documentativa sa vedem cat de unic este in lume … In Lille de exemplu este de ani de zile metrou fara vatman.

    Reply
    • Dragos Aliciu pe 23 Sep 2011

      Vă rog să fiți atent la deosebirile dintre cele două sisteme. În primul rând ca „pod-urile“ vin la cerere. În al doilea rând, vehiculele nu sunt puse pe șine ci ghidate de sistemul computerizat pe pistele speciale dintre stații.

      Reply
  • alex pe 23 Sep 2011

    In Madrid exista metrou fara vatman care face acelasi lucru.

    Reply
  • stefan pe 23 Sep 2011

    @alex&adrian: un minim efort cerebral v-ar arata ca este o diferenta imensa intre un vehicul pe sine (metrou de acest tip exista in multe orase din lume) si un vehicul cu roti, ce merge din punctul A la punctele X,Y,Z,… si nu de la A la B (cazul metroului).

    Reply
  • GINO pe 23 Sep 2011

    prieteni din franta si madrid si la londra este metrou fara vatman si se numeste DLR adica Docklands Light Railway

    Reply
  • alin pe 23 Sep 2011

    In aeroportul Charles de Gaulle din Paris exista un sistem asemanator de mai mult de 2 ani … sa nu mai spunem de cazurile enumerate anterior(metrourile Lille, Londra, Madrid)!

    Reply
    • Dragos Aliciu pe 23 Sep 2011

      Sigur, și în Frankfurt exista sisteme asemănătoare. Dar, dincolo de faptul că aproape toate folosesc șine pentru a se deplasa, au rute predefinite. Sistemul implementat la Heathrow permite utilizatorilor să decidă singuri terminalul la care se vor opri, lucru pe care nu știu dacă îl pot face și pasagerii celorlalte mijloace de transport. Filmul atașat articolului explică exact care este inovația sistemului – secunda 0:44

      Reply
      • Marinel pe 26 Nov 2011

        Inca din 2002 am mers in Singapore intre terminalul 1 si 2, cu ceva asemanator, transbordor fara sofer si pe anvelope.
        Intre faptul ca “trenuletul” merge intre A si B sau intre A, B, C si D, tot pe rute prestabilite si pe piste special construite pentru el, nu este nici o diferenta.

        Reply
  • alin pe 23 Sep 2011

    In afara ca nu este pe sine, vine la o comanda si are o capacitate foarte mica de transport nu este nici o diferenta, calea de transport este una special contruita pt. el !

    Reply
  • atreus pe 24 Sep 2011

    Fratilor, daca e asa simplu faceti unu si la otopeni, ce naiba…

    Reply
    • atreus pe 24 Sep 2011

      sau mai bine un sistem de genul asta care sa lege cele 2 aeroporturi din bucuresti, ca ar fi util daca trebuie sa schimbi de pe unul pe altul, eventual ceva suspendat…

      Reply
  • Radu pe 24 Sep 2011

    In Olanda exista de ceva timp mini-autobuze fara sofer. Se ghideaza prin intermediul tehnologiei RFID http://www.youtube.com/watch?v=P5Fak7Hyqgo

    Reply
  • val pe 26 Sep 2011

    nu doresc sa vin si eu cu o critica.
    eu vin cu o informatie. in portul Hamburg se folosesc trailere care cara containere de zeci de tone de la vapoare la zona de depozitare sau invers. aceste containere se deplaseaza singure printre macarale si alte masini, evident supravegheate de un computer, isi dau prioritate, se duc la locul de incarcare-descarcare si tot asa.
    daca sistemul din Heathrow nu e unic in lume, cu atat mai bine :)

    Reply
    • Dragos Aliciu pe 26 Sep 2011

      Mulțumim pentru precizare. Despre superioritatea sau inferioritatea sistemului în comparație cu altele nu putem să ne dăm noi cu părerea și, dacă producătorii săi spun că este unic, nu putem să-i contrazicem dintr-un comunicat de presă. Poate că mai multe aparate, orașe, aeroporturi beneficiază de mașini care fac același lucru, dar folosirea unei tehnologii diferite față de ceilalți îi dau într-adevăr adjectivul „unicitate“. Am verificat informația și în ziarele locale britanice, mult mai îndreptățite să spună sau nu dacă Heathrow pod este unic. Multe dintre ele confirmau enunțul.

      Reply
  • dragos pe 21 Feb 2012

    Am si eu o intrebare…La prima ninsoare ce se intampla? Ca rotitele alea mici nu cred ca rezista nici la un cm de zapada.
    Sau poate cand ninge angajeaza o armata de oameni ca sa curete pistele?
    Foarte bun sistemul asta vara.

    Reply

Lasați un comentariu

* necesar
* necesar (confidential)
. Prin completarea acestui formular, sunteți de acord cu termenii și condițiile site-ului